Wat is visual merchandising?

Het heeft te maken met het visuele aspect van een winkel, maar wat houdt het merchandisingaspect dan in? Hieronder lees je precies wat een visual merchandiser precies doet.

Wat is het?

Visual merchandising betekent dat het product wat verkocht wordt, en de activiteiten daaromheen, zo aantrekkelijk mogelijk gepresenteerd wordt aan een eventuele koper. Een visual merchandiser zorgt ervoor dat winkeldisplays er zo goed mogelijk uitzien zodat er meer klandizie ontstaat. Stel je voor, je loopt een winkelstraat in en ziet een prachtige etalage vol met kleur en sprookjesachtige elementen. De wow-factor is dermate aanwezig dat jij als potentiƫle klant stopt en de winkel binnenloopt. De nieuwsgierigheid naar het product, die gewekt wordt door de etalage, is het doel van het visual merchandisingteam. Ook het interieur van de winkel zelf is de taak van de visual merchandiser. Zo wordt er nagedacht over looproutes, sfeerlicht, welk schap waar staat en over de algehele winkelervaring van de klant.

Wat zijn de taken van de visual merchandiser?

Het is de taak van het VM-team om het imago van de winkel te bewaken. Hierbij gaat het uitsluitend om de visuele aspecten. Hiervoor vindt overleg plaats met de managers van het betreffende winkelmerk zodat het idee dat zij hebben voor de winkel, goed uitgevoerd kan worden door de visual merchandiser. Het inrichten van etalages, showrooms, displays en tafels zijn eveneens een taak voor hem of haar. De visual merchandiser kan eventueel ook tips en of trainingen geven aan de verkopers zodat de presentatie tijdens een druk weekend goed georganiseerd blijft. Het bijhouden van trends op het gebied van etalages en presentatie is essentieel voor het vak. Op die manier denkt de visual merchandiser na over nieuwe concepten en of die toepasbaar zijn op de winkel of winkelketen.

Wanneer is het project geslaagd?

Een visual merchandiser is geslaagd als zijn of haar etalage, displays, tafels en algehele sfeer in de winkel goed overeenstemt met het merk. Daarnaast is het uiteraard belangrijk dat de winkel nu meer klanten trekt doordat zij letterlijk stoppen terwijl ze voorbij de winkel lopen en naar binnen stappen om een kijkje te nemen naar wat er in de rekken hangt en in de schappen ligt. De klant voelt zich thuis in de winkel en kan zijn of haar weg goed vinden vanwege de door de visual merchandiser ontworpen route. Als de klant door de visuele aantrekking met het gekochte product en een tevreden gevoel de winkel uitloopt, is de missie geslaagd.

Author: admin

Share This Post On