Wanneer je een webwinkel hebt dan komen daar veel verschillende zaken bij kijken. Denk aan de marketing, de technische kant van de site, het klantencontact en nog veel meer. Om alles zo goed mogelijk te laten verlopen zijn er een aantal zaken die je zelf al kan doen. Wij geven verschillende tips om alles efficiënter en beter te laten verlopen.
Probeer zo min mogelijk verschillende systemen te hebben
Zeker in de eerste jaren wanneer je bedrijf snel groeit dan kan het vaak gebeuren dat je op een gegeven moment heel veel verschillende systemen hebt. Je begint met een CMS voor de site, daarna een ander boekhoudprogramma, dan komt er een CRM systeem bij voor het klantcontact en ga zo maar door.
Maar dit kan het contact tussen de verschillende afdelingen verslechteren en daarmee het contact met de klanten. De tip is om dit proberen te beperken naar één systeem of in ieder geval een systeem te gebruiken dat meerdere zaken verbindt. Maak dan bijvoorbeeld gebruik van deze ERP software, zodat verschillende zaken met elkaar verbonden kunnen worden.
Niet alles uitbesteden
Veel zaken zijn soms handiger om uit te besteden. Zoals het laten bouwen van de site en andere aanpassingen die gedaan moeten worden. Dat geldt ook voor andere systemen binnen je bedrijf. Maar vaak kan het juist ook een slimme keuze zijn om iemand zelf in huis te hebben. Die persoon kent de systemen dan van binnen en buiten en kan daarmee veel beter optimalisaties doorvoeren binnen de systemen. Dit kan op veel vlakken dan namelijk positief uitpakken voor je bedrijf.
Laat de verschillende afdelingen goed met elkaar in contact komen
Afdelingen kunnen veel van elkaar leren. Maar vaak is het probleem dat er vooraf niet bekend is wat men van iemand anders kan leren. Om dat te verbeteren is het belangrijk dat afdelingen meer met elkaar samen kunnen werken en de rest zal dan vanzelf volgen.